Pembuatan PCB Ketepatan, PCB Frekuensi Tinggi, PCB Berkelajuan Tinggi, PCB Berbilang Lapisan dan Pemasangan PCB.
Kilang perkhidmatan tersuai PCB & PCBA yang paling boleh dipercayai.
Data PCB

Data PCB - Kekuatan dielektrik FR4

Data PCB

Data PCB - Kekuatan dielektrik FR4

Kekuatan dielektrik FR4

2023-10-09
View:388
Author:iPCB

Nilai kekuatan dielektrik PCB biasa julat dari 800v/mil hingga 1500v/mil. Kekuatan elektrik ditentukan dengan meletakkan bahan PCB dalam denyut tenaga tinggi pendek pada frekuensi kuasa AC piawai.


Kekuatan dielektrik FR4


Bahan FR4 mempunyai kekuatan dielektrik yang tinggi, yang berkontribusi kepada prestasi insulasi elektrik. Menurut kaedah weaving serat kaca, resin, dan tebal, kekuatan dielektrik Fr4 adalah 45-70 kV/mm, yang bermakna ia memerlukan tindakan perlindungan tertentu untuk menjaga keselamatannya. Koeficien pengembangan panas merujuk kepada perubahan panjang bahan di bawah perubahan suhu, biasanya diungkap dalam ppm/° C.Pemalaman dielektrik (Dk) FR4 bervariasi dalam julat 3.8 hingga 4.8 MHz.


FR4 adalah bahan laminat epoksi terkuat serat kaca yang biasanya digunakan dengan sifat elektrik dan mekanik yang baik. Dalam medan elektronik, konstan dielektrik FR4 adalah parameter prestasi yang penting.


Pemalar dielektrik FR4 biasanya diantara 4 dan 6, yang merupakan julat nilai relatif tinggi. Ini membuat FR4 bermain peran penting dalam desain sirkuit elektronik. Pertama, konstan dielektrik tinggi FR4 memungkinkannya untuk mengisolasi garis isyarat berbeza secara efektif dalam sirkuit, menghindari gangguan antara isyarat. Kedua, konstan dielektrik tinggi juga boleh meningkatkan nilai kapasitasi kondensator dan meningkatkan prestasi sirkuit.


Hubungan antara kekuatan dielektrik dan konstan dielektrik

1. Konsep

a: Kekuatan dielektrik adalah ukuran kemampuan bahan untuk menahan tenaga tinggi tanpa menghasilkan kerosakan dielektrik. Sampel ditempatkan diantara elektrod dan tekanan yang dilaksanakan meningkat melalui satu siri langkah sehingga kerosakan dielektrik berlaku, untuk mengukur kekuatan dielektrik.


b: konstan dielektrik digunakan untuk mengukur prestasi pengisih dalam menyimpan tenaga elektrik. Ia adalah nisbah kapasitasi antara dua plat logam menggunakan bahan mengisolasi sebagai medium kepada kapasitasi antara dua plat yang sama menggunakan udara sebagai medium atau vakum. Pemalar dielektrik mewakili darjah polarizasi dielektrik, iaitu kemampuan untuk mengikat muatan. Semakin besar konstan dielektrik, semakin kuat kemampuan untuk mengikat muatan.


2.Kesan suhu pada konstan dielektrik

Suhu juga mempunyai kesan yang signifikan pada ciri-ciri bahan, kerana ia mempengaruhi interaksi antara molekul. Secara umum, semasa suhu meningkat, interaksi antara molekul lemah, menghasilkan penurunan polarizasi dan penurunan konstan dielektrik. Namun, kerana peningkatan pergerakan molekul disebabkan oleh meningkat suhu, kerosakan susah berlaku di bawah tindakan medan elektrik luaran, dan kekuatan dielektrik juga akan menurun sesuai dengan itu.


3.Kenalan

Kekuatan dielektrik merujuk kepada kekuatan medan elektrik maksimum bahan boleh menahan dalam medan elektrik. Jika kekuatan medan elektrik melebihi kekuatan dielektrik bahan, bahan akan mengalami kerosakan elektrik. Semakin besar konstan dielektrik, semakin kuat resistensi bahan terhadap medan elektrik, dan ia juga bermakna kekuatan dielektrik bahan itu lebih tinggi.


Pemalar dielektrik adalah kuantiti fizik yang menggambarkan kemampuan bahan untuk bertindak balas kepada medan elektrik, mencerminkan kelajuan penyebaran medan elektrik dalam bahan. Semakin tinggi konstan dielektrik, semakin lambat kelajuan penyebaran medan elektrik dalam bahan.


Kekuatan dielektrik FR4 adalah ukuran kekuatan elektrik bahan sebagai pengasingan, dan semakin tinggi kekuatan dielektrik, semakin baik kualitinya sebagai pengasingan. Apabila kekuatan medan listrik melebihi kekuatan dielektrik bahan, bahan ini mungkin mengalami kerosakan atau kerosakan listrik, yang menyebabkan peningkatan secara tiba-tiba dalam kegagalan semasa dan listrik.