Pembuatan PCB Ketepatan, PCB Frekuensi Tinggi, PCB Berkelajuan Tinggi, PCB Berbilang Lapisan dan Pemasangan PCB.
Kilang perkhidmatan tersuai PCB & PCBA yang paling boleh dipercayai.
Teknologi PCB

Teknologi PCB - Aplikasi teknologi CAM dalam rekaan PCB

Teknologi PCB

Teknologi PCB - Aplikasi teknologi CAM dalam rekaan PCB

Aplikasi teknologi CAM dalam rekaan PCB

2022-01-02
View:714
Author:pcb

Sebagaimana rancangan sirkuit papan sirkuit PCB semakin kompleks dan densiti sirkuit semakin tinggi, jari emas juga dikembangkan dari grafik jari sederhana kepada berbeza bentuk pelik (seperti bentuk jari, bulatan, kuasa dua, dan bahkan sirkuit setempat perlu dilapis dengan garis pengguna jari emas). Dalam elektroplating jari emas tradisional, kertas adhesif biru anti elektroplating dibungkus secara manual untuk menjaga kawasan bukan elektroplating. Kertas ofset berwarna biru secara manual menghalang konsumsi elektroplating jari emas disebabkan kesulitan latihan pekerja (biasanya 1-2 bulan) dan kelajuan perlahan, yang sukar untuk memenuhi grafik pelik; Beberapa kilang papan litar PCB Taiwan mengadopsi kaedah untuk membuka cahaya langit secara manual, yang boleh meningkatkan kelajuan pembungkus lengkap biru, tetapi kerana operasi manual mudah untuk menggaruk minyak hijau dan grafik, pembungkus kertas lengkap hijau ditambah selepas membuka cahaya langit secara manual, yang meningkatkan banyak biaya, dan kawalan sukar untuk memenuhi keperluan papan gred tinggi.


Apabila output papan jari emas besar, garis konsumsi jari emas boleh mengambil berbagai cara (seperti meningkatkan tenaga, meningkatkan konsentrasi emas, dan meningkatkan suhu bak ubat cair) untuk meningkatkan output, Dan stesen pita lipat berwarna biru mesti meminjam sejumlah kecil pekerja yang tidak berkelahi dari proses luar untuk konsumsi. Kadar konsumsi pekerja yang tidak berkelahi ini sangat rendah, kualiti pita lipatan berwarna biru adalah bimbang, dan penghapusan papan sirkuit PCB juga mengikuti;


Apabila output papan jari emas meningkat, sejumlah kecil pekerja berpengalaman tidak mempunyai apa-apa untuk dilakukan; Kemampuan konsumsi pita lipatan berwarna biru bagi model-model papan jari emas berbeza sangat berbeza (dari 1 keping / min hingga 1 keping / 8-10 minit). PPC mesti pertimbangkan masa konsumsi pita lipatan berwarna biru dari model-model lain papan jari emas semasa mengatur rancangan konsumsi; Penggunaan papan jari emas berbentuk istimewa adalah memakan masa, pekerjaan dan bahan yang memakan (pita lipatan hijau perlu dibungkus secara manual), dan kualiti masih sukar untuk dijamin; Peraturan rancangan konsumsi dari workshop elektroplating jari emas telah berubah lagi dan lagi kerana sebab membungkus pita melekat, dan kadar penuhian rancangan konsumsi juga sangat rendah. Stesen pembungkus pita telah menjadi pengendalian botol yang menghalang hentian licin skema elektroplating jari emas dan konsumsi, Ini menganalisis kemampuan penggunaan proses contoh-contoh terperinci untuk mencari stesen pengepung botol yang mengendalikan elektroplating jari emas dan kaedah peningkatan jari emas.


Kamera PCB

Proses konsumsi elektroplating jari emas:

Ambil papan - memotong pinggir papan / Helaian tembaga Gong - membungkus pita lipatan biru secara manual - membungkus pita lipatan hijau secara manual (pilihan) - tekan pita lipatan - emas lapisan nikel - merobek pita lipatan - mencuci papan - riflekt.


Analisi kemampuan konsumsi stesen elektroplating jari emas:

Analisis stesen leher botol

Jika perintah bulanan adalah 120000 ft2, disebabkan pembagian tidak sama perintah, konsumsi harian skema berubah antara 2000 ft2 dan 6000 ft2. Apabila muatan adalah 6000 ft2 / hari, ia boleh dilihat dari kemampuan konsumsi / analisis muatan bahawa lem biru manual dan jari berwarna emas adalah stesen botol, yang akan membentuk latar belakang produk dan lambat skema konsumsi, Walaupun konsumsi 24 jam lem biru terbungkus tangan tidak dapat memenuhi keperluan, Dan masa makan/shift yang diperlukan mesti ditambah untuk operasi manual, dan konsumsi 12 jam pekerja tidak ideal. Menurut penyelidikan foremen dan pekerja, jari berwarna emas memperlambat kadar konsumsi kerana bekalan tidak cukup glue berwarna biru. Apabila bekalan lengkap berwarna biru cukup, kadar konsumsi emas nikel boleh meningkat 20%, dan konsumsi boleh memenuhi keperluan rancangan konsumsi jadi stesen lengkap biru adalah stesen bottleneck sebenar. Jika kita mahu skema dan konsumsi berhenti dengan lancar dan logistik konsumsi bergerak dengan lancar, kita mesti mengambil tindakan peningkatan untuk memecahkan keterangan


Analisi kaedah peningkatan

A. Tambah 5 orang / shift;

Apabila produksi menurun (contohnya 2000 ft2), pekerja tidak ada hubungannya

B. 4000 ft2 setiap hari;

Terlalu idealisasi, PPC tidak dapat diatur

C. Biasanya 10 orang / shift, 15 orang / shift apabila output besar;

Efisiensi veteran terlalu rendah, hanya 30-50% daripada output piawai, dan sedikit bantuan

D. Mesin glue meliputi biru automatik Tl04-07 diadopsi;

Pelayanan besar, limpah 4-6 pekerja / shift, limpah 20% dari biaya lem biru dan 70% dari biaya lem hijau


Mesin gluing biru automatik Tl04-07 menggunakan papan sirkuit PCB desain teknologi CAM

Cam merupakan pendekatan penghasilan yang membantu komputer, yang merujuk kepada penggunaan komputer untuk menghentikan penghasilan barang. Ada kamera sensor sempit dan kamera sensor luas. Dalam arti yang sempit, kamera merujuk kepada aplikasi komputer untuk membantu menyelesaikan semua proses penghasilan dari bahan-bahan mentah ke bahan-bahan, termasuk proses penghasilan langsung dan proses penghasilan langsung. Kamera umum merujuk kepada penggunaan komputer dalam pautan tertentu proses penghasilan. Dalam desain dan penghasilan yang diberi bantuan komputer (CAD / CAM), ia biasanya merujuk kepada mesinan yang diberi bantuan komputer. Lebih khusus, ia merujuk kepada mesin NC. Maklumat output ialah laluan proses dan kandungan proses bahagian, Maklumat input ialah laluan pergerakan (fail kedudukan alat) dan urutan NC semasa mesinan alat.


unit description in lists


abad ke-21 adalah masa pembangunan cepat dan aplikasi luas teknologi maklumat, dan teknologi pembuatan lanjut telah menjadi jaminan untuk pembangunan industri pembuatan. Teknologi CAM berasal dari negara-negara yang dikembangkan pada tahun 1960-an, dan pembangunan teknologi CAM sentiasa berkaitan dengan teknologi CAD, kerana teknologi CAM menggunakan maklumat data CAD secara langsung untuk menyadari program NC. Hari ini, teknologi CAM telah menjadi dasar utama industri produksi maju, dan pembangunan dan aplikasinya telah menjadi simbol penting untuk mengukur kemajuan perusahaan dan modernisasi industri.


Sebelum popularisasi teknologi CAM, pemrogram hanya boleh menentukan sama ada pemrograman mereka selamat dan berkesan melalui pemrograman manual dan operasi medan. Pemrogram perlu melalui beberapa langkah seperti analisis lukisan bahagian, skema proses, pengiraan nombor, kumpil helaian program untuk pengesahan program untuk menyelesaikan pemrograman. Program manual hanya boleh digunakan bila bentuk bahagian mudah dan program mesinan pendek. Apabila bahagian-bahagian dengan bentuk kompleks, seperti bahagian-bahagian dengan lengkung bukan-bulat, lengkung senarai dan permukaan bergabung, atau bahagian-bahagian dengan bentuk kompleks dan program mesinan panjang, efisiensi kerja pemrogram akan menjadi lebih rendah dalam proses pemrograman manual, dan dibandingkan dengan pemrograman automatik, ia mudah untuk membuat kesilapan, walaupun terkena kekacauan pesawat, menyebabkan kehilangan yang tidak dapat diukur.


Dengan pembangunan cepat industri modern, teknologi CAM telah digunakan secara luas dalam pesawat, kereta, pembuatan mesin, peralatan rumah tangga dan pembuatan produk elektronik. Terutama dengan keperluan ketepatan yang lebih tinggi dan lebih tinggi dan bentuk-bentuk bahagian yang lebih kompleks dalam industri automotif dan aerospace, rancangan tradisional dan kaedah penghasilan tidak dapat memenuhi keperluan semasa. Pada masa ini, pemilihan NC menjadi semakin penting. Sebelum pemilihan NC, aplikasi teknologi CAM telah menjadi pautan yang tidak diperlukan.


Tambah filing besi berlebihan ke dalam cairan sampah yang mengandungi tembaga, kawal suhu penyelesaian ke 30-50 darjah Celsius, dan bereaksi selama sekitar 1 jam. Selepas reaksi selesai, keluarkan filing besi, penapis, cuci dan kering tembaga yang diganti untuk mendapatkan bubuk tembaga logam, dengan kebersihan lebih dari 99%.

Pemulihan tembaga dari cairan sampah yang mengandungi ejen kelasi.

Dalam cairan sampah yang mengandungi tembaga, nilai pH patut disesuaikan ke lebih dari 11, dan hidroksid kalsium yang melebihi jumlah ion tembaga akan ditambah. Sementara itu, penyelesaian akan bergerak untuk membentuk precipitation hidroksid tembaga, penapisan, cuci dan precipitation. Tambah asid sulfur yang berlebihan ke hujan, kemudian menghisap dan kristalisasi. Keluarkan kristal dan kering untuk mendapatkan kristal sulfat tembaga.


Oleh itu, aplikasi teknologi CAM boleh menghindari banyak keterangan pemrograman manual, yang terkandung dalam titik berikut:

(1) Kerana fungsi perisian CAM yang wujud cukup dewasa, kerja program NC sangat mudah, dan keperluan latar belakang teknikal dan kreativiti pemrogram sangat berkurang, mencipta syarat yang baik untuk popularisasi teknologi ini.

(2) Kerana perisian CAM adalah perisian sistem yang dibentuk dengan bantuan pengiraan yang tepat komputer, kemampuan penyimpanan kapasitas tinggi dan pemprosesan data, serta fungsi grafik dan penukaran teks yang kaya, pemrogram boleh menggunakan fungsi simulasi pemprosesannya untuk menghindari kemalangan keselamatan besar, jadi ia layak dipercayai dalam keselamatan pemrograman.

(3) Selepas bertahun-tahun tambahan, perisian CAM akan datang dengan puluhan kaedah pemotongan umum, seperti mesin kontor, mesin sekeliling, mesin projeksi, mesin sikloid, kondisi sampel NURBS tidak rasional interpolasi dan pemotongan, yang mudah untuk belajar, memahami dan menggunakan fleksibel.

(4) Dalam proses pemilihan NC, persamaan keadaan pemotongan asas telah ditetapkan dalam perisian kamera. Menurut parameter yang diukur oleh sistem pengukuran dan keadaan kerja alat mesin, kadar sumber, kekuatan potong, kelajuan potong, urutan operasi potong dan aliran cair pendingin disesuaikan untuk memastikan efisiensi mesin dan ketepatan di bawah keadaan memastikan selesai permukaan dan ketepatan mesin bagi bahagian Penggunaan alat dan penggunaan tenaga disesuaikan.


Penggunaan penghasilan bahagian-bahagian dan komponen yang diberi bantuan komputer boleh meningkatkan kemampuan penyesuaian kepada desain produk dan variasi pelbagai, meningkatkan kelajuan pemprosesan dan aras automatisasi produksi, pendek masa persiapan pemprosesan, mengurangkan biaya produksi, dan meningkatkan kualiti produk dan produktiviti kerja produksi massa. Aplikasi teknologi CAM menyediakan jaminan yang kuat untuk produksi percubaan pada tahap awal projek iPCB. Dalam masa depan, kita akan lebih aktif mengeksplorasi aplikasi yang lebih luas dan lebih dalam teknologi CAM dalam gabungan dengan keperluan projek, untuk menyediakan pelanggan dengan perkhidmatan yang lebih cepat dan kualiti yang lebih tinggi.